paragraf

W najbliższych publikacjach postaramy przybliżyć Państwu regulaminowe zasady dotyczące rozgrywania zawodów żużlowych. Na przestrzeni lat poszczegółne fazy zawodów zostały obudowane w nowe, szczegółowe przepisy. Pierwszy tekst poświęcony jest startowi.

 

Zanim do niego dojdzie zawodnicy przygotowują się w parkingu a do poszczególnych biegów przystępują zgodnie z programem zawodów ustawiając się na tzw polach ustawienia zawodników pomalowanych w kolorach kasków czyli czerwonym, niebieskim, białym i żółtym. Obowiązek ustawiania się na tych polach nie dotyczy zawodników startujących bieg po biegu oraz w sytuacji powtórzenia biegu.

 

Wyjazd na tor zarządza kierownik parku maszyn po sygnale sędziego, którym jest włączenie zielonego światła znajdującego się w parkingu. Zazwyczaj, niewiele później widzimy też włączone migające światła bursztynowe. To z kolei jest sygnał ostrzegawczy wydany przez sędziego w sytuacji opóźniania wyjazdu na tor. Włączenie go uruchamia także zegar oraz sygnał dźwiękowy. Od tego momentu zawodnicy mają 2 minuty na wyjazd z parkingu i ustawienie się na polu startowym.

 

Ustawienie zawodników przed taśmą startową ma oczywiście swoje zasady. Zawodnik musi stać równolegle do wewnętrznej krawędzi toru, przednie kolo motocykla musi się znajdować w odległości nie większej niż 10 cm od taśm maszyny startowej oraz żadna część motocykla oraz ciała zawodnika nie może przekroczyć zewnętrznych linii wyznaczających miejsce startowe. Sędziego w tej materii wspomaga kierownik startu, którego zadaniem jest spowodowanie, aby zawodnicy prawidłowo się ustawili. Regulamin mówi też, iż zawodnik, który po upływie 2 minut nie jest ustawiony na swym miejscu startowym i nie jest gotowy do startu, zostaje wykluczony z biegu. Zdarza się jednak, że stadionowy zegar pokazuje upływ 2 minut a jednak nikt nie zostaje wykluczony. Dlaczego? Otóż jeden z punktów regulaminu mówi, że początek i koniec 2 minut, określa sędzia zawodów.

 

Kiedy następuje początek biegu? Pytanie na pozór jest banalne, bo wbrew pozorom nie jest to podniesienie taśm maszyny startowej. Regulaminowym początkiem biegu jest włączenie przez sędziego zielonego światła startowego usytuowanego zazwyczaj naprzeciwko startu, za bandą, przy wejściu w pierwszy wiraż. Sędzia włącza je gdy uzna, że zawodnicy są ustawieni prawidłowo a ich motocykle stoją dwoma kołami w kontakcie z torem po czym zwalnia taśmy maszyny startowej. Ten moment jest początkiem pomiaru czasu trwania biegu.

 

Dobry start jest bardzo ważny i często decyduje o wyniku całego biegu. Z tego właśnie powodu podczas procedury startowej zawodnicy próbują przechytrzyć rywali i sędziego co implikuje regulaminowe konsekwencje.

 

Zawodnik może zostać zatem wykluczony za dotknięcie taśmy, za zachowanie na starcie zagrażające bezpieczeństwu innych zawodników, za wystartowanie z niewłaściwego pola lub w niewłaściwym kolorze kasku, jeżeli przed zapaleniem zielonego światła startowego podgrzewa tylne koło np. kręcąc je w kontakcie z torem oraz gdy po zapaleniu zielonego światła startowego jego motocykl nie porusza się mocą silnika czyli wystąpił defekt. Przy utrudnianiu startu zawodnik może otrzymać ostrzeżenie ale kolejne powoduje już wykluczenie.

 

Jak regulamin opisuje słynne „czołganie” zawodników przed taśmą startową czyli próby tzw kradzieży startu? Wszelkie tego typu manewry wykonywane przez zawodników kwalifikowane są jako utrudnianie startu a wynika to z zapisu, że motocykle przed startem powinny stać.

 

Na koniec rozważań o procedurze startowej nie sposób pominąć sytuacji awarii maszyny startowej. Spektakularny przypadek tego typu miał miejsce podczas Grand Prix na Stadionie Narodowym w Warszawie w 2015 roku. W przypadku uszkodzenia maszyny startowej sygnałem startu jest zgaszenie przez sędziego zielonego światła startowego a w razie braku prądu sygnał startu podaje kierownik startu przez opuszczenie chorągiewki startowej.

 

Regulamin kodyfikuje wiele sytuacji jakie potencjalnie mogą wydarzyć się podczas startu choć jak czytamy w jednym z zapisów jeżeli sędzia zawodów uzna, że start z jakichkolwiek przyczyn nie był prawidłowy lub też nie może być przeprowadzony prawidłowo ma prawo przerwać bieg i start powtórzyć. Z tego przepisu widać, że ostatecznie i tak wszystko zależy od oceny sędziego wynikającej z jego wiedzy oraz predyspozycji psychofizycznych. Sędziowie odbywają szkolenia, seminaria na których dokonywana jest wykładnia regulaminowych zapisów.

 

 

P. S. Tekst oparty jest na aktualnym (jeszcze) regulaminie Zawodów Motocyklowych na Torach Żużlowych 2017

 

 

źródło: SPEEDWAY.info.pl